Alice från Skidkul i Kimstad till förbundskapten

Postat
Alice Pettersson ny förbundskapten för Svenska längd- och skidskytteparalandslaget

Kimstad GoIF:s skidkytt Alice Pettersson tar över som ny förbundskapten för paralandslaget i längdskidor och skidskytte.

22-åringen från Kimstad har nyligen avslutat sina studier inom idrottsvetenskap på Mittuniversitetet och tidigare i våras avslutade hon sin egen elitkarriär inom skidskytte.

Men nu tar en ny karrär fart när hon alltså går in som förbundskapten för paralandslaget.
– Det är en fantastisk chans att få jobba med elitidrott och dessutom med skidskytte, vilket ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Att få vara med och bidra till utvecklingen – både hos åkarna och inom förbundet – känns väldigt inspirerande. Nu börjar resan mot Paralympics 2030, säger Alice.

Alice har varit med på föreningens skidresa från det första Skidkulet på Grebyfältet 23 januari 2010.

Alice började träna skidskytte i Kimstad innan hon ens fyllt tio år. Hon var med när föreningen började med skidskytteverksamhet 2013. Efter nian flyttade Alice till Torsby för att gå skidskyttegymnasiet.

Populär tomte-Alice på Skidkulsjul

Därefter gick flyttlasset vidare till Östersund där hon mixade studierna på Mittuniversitetet med elitsatsning.

Alice hjälper gärna till som instruktör och ledare när hon är på hemmaplan i Kimstad.

Genom åren har hon hunnit med såväl ungdoms-OS som JVM och SM, som bland annat resulterade i ett SM-guld i rullskytte i klassen D20-22. Och hela karriären har hon fortsatt tävla i Kimstadjackan!

Med en framgångsrik ungdoms- och juniorkarriär som aktiv skidskytt i ryggen väntar nu en ny utmaning och häftig resa framför för unga Alice

Med stor stolthet säger vi från Kimstad GoIF Skidcenter och hela Kimstad GoIF stort grattis till ditt nya jobb!

Isabelle Solhamre året Hans Björeman stipendiat

Postat
Helena Björeman och Isabelle Solhamre vid stipendieutdelningen under Midsommarafirandet på Krokhagen

Under midsommarfesten på Krokhagen delades det ena av årets stipedie till Hasse Björemans minne ut.
Stipendiet delas varje år ut till två ungdomar, en inom fotbollssektionen och en inom skidsektionen, som i Hasses anda kämpar väl utifrån sina förutsättningar och är en god kamrat. Ledare och tränare ur respektive sektion utser stipendiaterna. Stipendiet består en minnesgåva, ett presentkort och ett diplom.

Årets stipendiat inom skidsektionen är Isabelle Solhamre som fick ta emot minnesgåvan, presentkortet och diplomet av Helena Björeman.

Så här lyder motiveringen som Helena Björeman läste upp på midsommarfesten:

Årets stipendiat har en enorm rörelse- och aktiveringsglädje och räds inte att prova på vad än som bjuds längs sin väg.

Problem är till för att lösas och hinder kan man gå runt – ja, frasen ”ingenting är omöjligt” bleknar i jämförelse med din attityd och positiva inställning.
Att du dessutom försöker möta alla utmaningar med ett leende gör dina prestationer än större.

Alla de här egenskaperna gjorde att du till vår stora glädje kom tillbaka till Skidkul och skidspåren i vinter igen efter några års extremt tuffa utmaningar och stora förändringar.

Du har imponerat stort på såväl storögda små skidkulare som vuxna ledare och föräldrar och verkligen bevisat att det i Kimstad finns snöglädje på längden för alla!

Du är ett stort föredöme och en förebild där du verkligen personifierar ditt namn – du strålar som en sol och frikostigt delar med dig av din energi och värme samtidigt som du hamrar dig fram och krossar varje sten som kommer framför dig.

Isabelle Solhamre, du är mycket väl värd Hans Björemans stipendium. Du kommer ta dig vart än du vill och vi är inte förvånade om du snart står på Sveriges högsta topp!

När Isabelle såg att föreningen och skidcentret erbjöd möjligheten till skidåkning i sitski var hon en av de första skidåkarna på den tidiga snöpremiären för att testa. Det gick så bra att veckan efter var hon åter igen med på Skidkul efter några års frånvaro
Mamma Caroline och Isabelle strålar ikapp med solen under premiären av kombinationsmotionsloppet Barnens Vasalopp och De Storas Skidtur

Stort grattis Isabelle önskar Kimstad GoIF Skidcenter och Skid- och motionssektionen!

Fira Midsommar i Kimstad!

Postat

Varmt välkomna till Midsommarfirandet på Krokhagens Idrottsplats i Kimstad!

Festen börjar kl 13:30 på Midsommarafton med våffel- och fikaservering, dans kring midsommarstången (kl 14), chokladhjul och lotterier, häst med vagn, fiskdamm, mångkamp, fotbollsstraffar, tipspromenad och stipendieutdelning!

Glass till alla dansande barn och pris till tre fina midsommarkransar.

Lövade skrindor till festen avgår kl 12.50 från Skogskullevägen och Kyrkbyn, 13.00 från pizzerian och 13.30 från Greby. Hemfärd ca kl 16.30.

För bilar tar vi en parkeringsavgift på 30 kr per bil (swishas till 1234522033).

Få en försmak av midsommarkänslan och var med att klä midsommarstången vid idrottsplatsen på torsdag kväll kl 18, ta gärna med blommor till kransarna.

Välkomna!

Är du med ända in i kaklet?

Postat
Gör som Gabriel, ut i vårsolen och nyttja sista dagarna med skidspår

Nu är det bara några få dagar kvar av skidsäsongen, varma vindar och vårsol smälter snön snabbt från lunch till eftermiddag, men spårpreparering på kvällen som fräser fram vit snö igen tillsammans med nattkyla som kommer de närmsta nätterna gör att morgon- och förmiddagspass kan bli riktigt fina! Spårbädden blir tunnare för var dag och det kommer snart bli genomslag som man behöver parera för. Just nu har vi enbart klassiska spår för att få plats med vändspår på snöbädden, men de sista dagarna när det blir ännu tunnare blir det tvärtom, endast pistad manchester som man både kan skejta och staka på.

Häng med i spårrapporterna som läggs ut på skidspår.se och på facebook efter varje nyspårning som görs. Idag, den 111:e dagen med skidspår, är spåret ca 1,7 km långt. Man börjar i skogskanten vid fotbollsplanens sydöstra hörn och åker som vanligt medurs (upp till vänster).

Välkomna att skida ut vintern och välkomna våren!

Njutbar vårskidåkning

Postat
Krispiga spår och värmande soluppgång

Du missar väl inte den fantastiska vårskidåkningen i Kimstad GoIF Skidcenter. Vi har fortfarande mycket snö kvar på stora delar av spåret och när det är värmeutstrålning under natten blir det härlig spårräls och skejtmanchester på morgonen.

Spårrapporter läggs upp på skidspår.se och på facebook kontinuerligt – följ oss där och passa på att både förbruka och ladda energi i skidspåret och i den sköna vårsolen!

Skid- och skidskyttetävlingar i helgen

Postat

Under helgen den 7 och 8 mars anordnar vi tävlingar på Kimstad GoIF Skidcenter vilket innebär att öppettiderna för allmänheten är begränsade dessa två dagar.

Lördag 7 mars är skidspåret avstängt för skidtävling från klockan 08 till 14 och på söndag 8 mars är det avstängt för skidskyttetävling från klockan 06 till 17.

Självklart är du varmt välkommen hit som publik! Kanske är det någon av framtidens skid- och skidskyttestjärnor som du kommer vara med och heja fram!

Helgen 7-8 mars är det dags för Kimstadloppet och Kimstadträffen.

Skidtekniklektion vecka 9

Postat

Fristilslektionerna är redan gjorda för denna vecka, de klassiska anpassar vi lektionstiderna till Vasaloppssändningen – en lektion efter starten och en efter målgång för täten.

  • F1 och F2: Fristil steg 1 och steg 2, tisdag 24 feb kl 18.00 (redan genomfört)
  • K1: Klassisk teknik steg 1, söndag 1 mars kl 08.30
  • K2: Klassisk teknik steg 2, söndag 1 mars kl 12.30

Har du inte anmält ditt intresse sen tidigare så fyll i formuläret Skidteknik grupplektioner 2026, sen är det bara att dyka upp till samlingen. Alla som kommer får plats, vi samlas på starttiden vid skidstadion med färdigvallade och testade skidor innan start (eller så har man skinskidor eller vallatjejp).

Kostnad och betalning

Om du inte redan har betalat lektionsavgiften i förväg så går det bra att göra det på plats vid det/de tillfällen du väljer via swish till 1234522033 (ange skidtekniklektion och ditt namn). Ordinarie pris 350 kr per person och tillfälle (spåravgift för dagen ingår i det priset) eller 200 kr per tillfälle för dig som har säsongskort i skidcentret eller är ungdom under 21 år.

Skidtekniklektion vecka 8

Postat

Under sporlovsveckan när många är bortresta kör vi endast en tekniklektion, klassiskt steg 1.

  • K1: Klassisk teknik steg 1, söndag 22 feb kl 08.00

Har du inte anmält ditt intresse sen tidigare så fyll i formuläret Skidteknik grupplektioner 2026, sen är det bara att dyka upp till samlingen. Alla som kommer får plats, vi samlas på starttiden vid skidstadion med färdigvallade och testade skidor innan start (eller så har man skinskidor eller vallatjejp).

Kostnad och betalning

Om du inte redan har betalat lektionsavgiften i förväg så går det bra att göra det på plats vid det/de tillfällen du väljer via swish till 1234522033 (ange skidtekniklektion och ditt namn). Ordinarie pris 350 kr per person och tillfälle (spåravgift för dagen ingår i det priset) eller 200 kr per tillfälle för dig som har säsongskort i skidcentret eller är ungdom under 21 år.

Ändrad tid K1 söndag pga kyla

Postat

OBS! Ändrad tid för K1 steg 1 klassisk tekniklektion i grupp denna söndag pga kyla – lektionen flyttad till kl 12.00.

K2 klassiskt steg 2 och F1/F2 fristil steg 1och 2 enligt ursprunglig plan kl 10.00.

Första knappa timman körs utan stavar på alla lektioner så man kan med fördel ha riktigt tjocka vantar och en extra varm jacka på sig under den delen av passet så att man får upp värmen tills det är dags att ta på sig stavarna och man blir redo för lite tunnare handskar och jacka.

Välkomna, alla får plats, bara att dyka upp. 350 kr ordinarie (inkl dagskort), 200 kr om du har säsongskort eller är under 21. Swish går bra på plats, kvitto för friskvårdsbidrag kan erhållas efteråt.

Barnens Vasalopp och De Storas Skidtur lördag 14 februari

Postat

Inled sportlovet på bästa sätt med Barnens Vasalopp och De Storas Skidtur i Kimstad GoIF Skidcenter. I år utökar vi vårt traditionella lättsamma skidlopp för barn till att inkludera även vuxna!

Så ta med vänner och hela tjocka släkten och delta i loppet där du åker i din egen fart, utan tidtagning, och så många varv du vill mellan ca kl 10.15 till kl 11.30. Vi inleder med gemensam musikuppvärmning kl 10 som du inte vill missa.

Loppet är avgiftsfritt för alla, och det finns komplett låneskidutrustning till både barn och vuxna. Det finns även sitskis av olika varianter där man som person med rörelsehinder kan åka helt själv eller få drag- eller påskjutshjälp av en kompis.

Tidsprogram

  • Hämta ut låneutrustning vid kl 9.30 – om det skulle vara hårt tryck så får man turas om under loppet med skidorna
  • Hämta även ut nummerlapp och turlott vid kl 9.45
  • Dragning av utlottningspriser kl 11 – men du kan fortsätta åka ända till kl 11.30

Vid målgång väntar medalj till barnen (och vuxna som vill), varm saft och chokladbit. Svenska kyrkan hejar på vid sidan, håller brasorna varma och bjuder på grillning av marshmallows.

För mer värme och energi så står serveringen öppen i klubbstugan med hembakat fika, dryck och varm korv med bröd.

Nedladdningsbar inbjudan för utskrift och spridning
Barnens Vasalopp och De Storas Skidtur 2026 (pdf)
Barnens Vasalopp och De Storas Skidtur 2026 (png)

Frågor och info: Jonas Braam 0733-223222, Laila Braam 0705-273236

Varmt välkomna till snöglädje på längden tillsammans i Kimstad GoIF Skidcenter!